politics

Jag inser att det här är fett tråkigt inlägg, för jag borde prata om studenten och om att lämna klassen o allt det där som alla ni andra gör... men i med att det är val i höst märker jag av en del politiska debatter. Jag har många kompisar som förespråkar vänsterpolitik och jag har velat göra ett inlägg där jag sätter moderaterna och socialdemokraterna emot varandra, men jag har inte riktigt haft tid med det och ska därför bara göra ett kortare inlägg om mina nuvarande tankar. Vad jag sedan röstar på ska bli väldigt intressant att se.
Många har märkt av att jag på senare tid har ställt mig oerhört mycket på moderaternas sida, vilket jag själv inte skulle kunna tro för ens ett år sedan. Men saken är den att jag ser positiva och negativa saker med allt (därav att jag har stor beslutsångest) och valde därför att hålla ett större öga på moderaterna. Anledningen är att det är så oerhört lätt att säga att man är sosse. För alla vill ha jämställdhet, alla ska ha rätt till vård, mat, boende, jobb... och allt det där ni vet. Man vill att alla ska ha möjlighet till att ha det bra i samhället. Men våra partier är väldigt lika på den punkten i Sverige, i alla fall när det gäller män och kvinnor och det är bara Kristdemokraterna som har en större "hbt-anti" politik. Det jag menar är att sossarnas politik låter väldigt bra utåt, och de har styrt landet så länge så det är av en ren bekvämlighet som man röstar på dem. Men när jag såg den första debatten mellan Sahlin och Reinfeldt insåg jag att jag måste försöka se bortom min bild av borgare och moderater och se vad dem står för. Sahlin ger inte ett lika bra intryck som Reinfeldt gör. Vissa säger att Reinfeldt vinner på sina "hundvalpsögon" men i så fall är jag nog ensam om att faktiskt inte märka av dem. Sahlin däremot är en ganska dålig och jobbig talare, hon är liksom jobbig att lyssna på och ibland så säger hon emot sig själv. Jag litar desto mer på Reinfeldt och tror att han leder detta landet desto bättre än Sahlin. Dessutom brukar Sahlins enda argument emot Reinfeldts arbetspolitik vara att det inte har getts några arbeten under de här åren, utan att ta hänsyn till den finanskris som faktiskt har varit.
När jag såg den första debatten mellan Reinfeldt och Sahlin tyckte jag att Sahlin tog upp en punkt som man inte tror att Sossarna ska stå för. Jag minns inte exakt vad det handlade om men det var debatter om pension ska skattas som lön osv osv. Därav att det gick vidare till jobbpolitik. I alla fall så sa Sahlin att att alla kan jobba oavsett om det bara är en eller två timmar i veckan, medan Reinfeldt menade det att det finns dem som inte kan jobba någonsin och att man därför ska anpassa politiken utifrån det. Jag förstod inte hur Sahlin tänkte för det finns faktiskt dem som inte kan arbeta. Min mamma är skadad sen 25 år tillbaka och kan inte jobba heltid. Det finns de som är helt förlamade och vissa av dem kan säkert prata i telefon, men det finns ju dem som inte kan prata och därför inte jobba. Där förstår jag inte hur Sahlin tänkte. Visst, det är inte många som står för den procenten men ändå. Vi avlivar dem ju inte, o dem kan inte jobba. Dessutom finns det dem som mår mycket psykiskt dåligt och inte är kapabla till att bli friska av att tvingas ut o jobba, istället för att rehabiliteras.
I alla fall. Jag förstår att vissa röstar på Socialdemokraterna. Det låter liksom bra. Men jag ska dra upp några av de punkter jag ser positiva med moderaterna. Om det står +/- innebär det att jag ser både en fördel och nackdel med det.

 

 

ARBETSMARKNAD

 

+Konsumitionsutrymme håller igång ekonomin. (Moderaterna uppmuntrade alla under finanskrisen att konsumera. Det drar in pengar och stannar inte upp ekonomin, vilket har gjort att vi håller på att gå ut ur finanskrisen)

+Sedan 2006 har antalet sjuka och förtidspensionerade minskat med 100 000 personer.

  • Satsar på jobb- och utvecklingsgaranti med individuellt utformade åtgärder. Utbildningsplatser ökat.
  • Gjort det enklare att starta och driva företag genom en minskad adminstrativ regelbörda, sänkt bolagsskatt och nedsatta egenavgifter. (Ger fler jobb)
  • Moderaterna vill att det ska vara skillnad på att jobba och inte göra det. Ekonomisk drivkraft till arbete. Har minskat skattetrycket mest för dem som tjänar minst vilket gör att steget mellan bidrag och arbete blir större.
  • Moderaterna vill minska arbetslösheten, göra fler jobb och göra det lättare att komma tillbaka till arbetsmarknaden.

 

SKOLA

  • satsar 900 miljoner kr på elever i åk 1-3 (1000 kr/elev/läsår)
  • satsar 3,6 miljarder på lärarlyfter. Bra lärare lyfter elever till nya nivåer.
  • 40 miljoner fram till 2010 för att bekämpa mobbning
  • ungdomar ska få möjlighet att bekanta sig med kulturformer som teater, dans, konst och museierksamhet. högstadieelever.
  • betyg från åk 6 med fler steg.
  • nationella prov i svenska och matte i åk 3 och 6, fler nationella prov i åk 9.

 

GYMNASIET

+/- vill införa ny gymnasieskola som är uppdelat i två huvudinriktningar; yrkesprogram (leder till examen i praktiska yrken) och en som leder till lärningexamen.

  • =ger mindre teoretiska ämnen men desto fler yrkesämnen med hög kvalitet. att läsa in en högskolebehörighet har elever möjlighet till.
  • krav på fler godkända betyg för att komma in i gymnasiet. minst 8 ämnen för att bli behörig till yrkesprogram och i minst 12 för att bli behörig till studieförberedanden.

 

HBT

  • vill att registrerade partnerskap och samkönade äktneskap ska erkännas i hela EU.
  • Vill att lesbiska par ska kunna insemineras vid allmäna sjukhus och att homosxuella par ska kunna prövas som adoptivföräldrar.
  • Viktigt att lärare har utbildning för att undervisa om homo-, bi och transpersoner. (Modern sexualundervisning)

 

BROTTSBEKÄMPNING

  • skärpa straffen för allvarliga våldsbrott
  • Effektivisera kriminalvården med ett meningsfullt innehåll med studier, arbete och behandling vilket ska leda till ett liv utan kriminalitet.
  • Möta ungas brottslighet med tidiga och tydliga insatser. Ej straffa utan markera. Sociala insatser. Ökar möjligheter till skadestånd.

 

ENERGI

  • bygga nya kärnkraftsreaktorer (vilket jag dock är emot)
  • se en ökad framväxt av förnybara energikällor

+/- göra Sverige till exportör av ren el.

 

EU OCH VÄRLDEN

 

+/- vill ha medlemsskap i NATO. Finns ej stöd i riksdagen.

  • Verka för mer frihandel och ekonomiskt samarbete
  • Utveckla samverkan med andra länder för att främa internationell fred och säkerhet

 

FÖRSVARET

 

  • Öka insatsförsvarets operativa förmåga.
  • Fördjupa det nordiska samarbetet, stärka Sveriges roll i EU:s krishanteringsförmåga och på sikt se en svensk Nato-anslutning.
  • Utveckla personalförsörjningen till Försvarsmakten.
  • Öka handlingsfriheten i materielförsörjningen.

 

HÖGRE UTBILDNING

  • införa treterminessystem för den högre utbildningen
  • avskaffa fribeloppet

 

SJUKVÅRD

  • Att hälso- och sjukvården ska vara tillgänglig, säker, rättvis och jämlik.
  • Att medarbetarna ska få större inflytande över sin vardag och bättre arbetsvillkor.
  • Stärka patienternas valfrihet och möjlighet till inflytande
Dock är den största debatten om skatterna. Jag har dock en teori om varför det är bra med sänkta skatter, särskilt för företag. Om företag slipper de höga skatterna har de råd med fler anställda eller ge ut mer lön, vilket minskar arbetslösheten. Företagen kan dessutom öka kvalitén på sina produkter, och får möjlighet att utvecklas genom att kunna köpa fler saker som hjälper företaget att driva framåt. Om man dessutom sänker skatten för alla medborgare får alla friheten att själv prioritera vad man ska lägga sina pengar på. Det handlar inte bara om att det ger mer pengar i plånboken för de som tjänar mer utan det lönar sig faktiskt för alla. Man kan inte säga att moderaternas politik INTE gynnar unga och invandrare och andra lättare utsatta grupper. Man kan ju tjäna desto mer, vilket ger desto mer än att mina pengar går till system som inte fungerar. Socialdemokraterna låter bra, men jag tror inte på deras politik. Det känns som om de ljuger och som om de inte gör något.
Se den första debatten här
bloglovin
Shout it!
Tyckt av: P R I M M S - svarar

för de gröna och de beiga fick jag ge 99kr st och de svarte 49 kr :)

2010-06-15 @ 08:05:54
URL: http://primms.blogg.se/

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0