Tankar om bröllopet

När man normalt sett frågar mig om vårt kungahus, vår kungafamilj eller över huvudet taget om monarkin brukar jag komma med mängder av argument för varför vi inte bör ha kvar monarkin. Ni vet alla argument om att det kostar pengar som andra hade kunnat få osv. Men igår när bröllopet var tyckte jag verkligen tvärtom. Det var så vackert och jag tyckte att det var så oerhört fel att tv4 lät motståndare till monarkin prata om deras vilja och deras tro, om varför de är emot bröllopet. Det är inte fel att de får yttra sig, felet är att jag tycker att det var fel dag. Det var Viktorias bröllopsdag och oavsett om man stödjer det eller inte kan man ju åtminstone respektera det eftersom de och hela Sverige kommer komma ihåg det i så många år. Det kommer skrivas i historieböckerna ju. Jag såg nyss Daniels tal till Viktoria och man kan inte låta bli att bli tårögd. Se talet här

Tänk ändå hur mycket Daniel har gått igenom de här åren. Man märker i talet på något vis att han fortfarande är en av oss, folket, för han utmärker sig inte som dom. Men han har inte haft den träning som dom har haft och han har ju fått lägga jättemycket energi på att visa att han duger åt sin titel, åt att bli Viktorias man, åt att verkligen visa att han verkligen verkligen älskar henne. Han förtjänar ju verkligen sin titel som prins tusen gånger om.
Jag orkar inte skriva så mycket idag, är trött så att ni vet om det, men jag tror jag har ändrat åsikt om monarkin efter den här dagen. Många anser att man är odemokratisk och konservativ om man vill ha monarki men nu tänker jag vända på det. Vänsterpartiet exempelvis vill ju inte ha kungahuset. De tar till de argument jag sa. Men om man ser det så här; jag förstår under franska revolutionen att man ville ha bort samhällsklasserna eftersom de rikare hade större makt. Och vår kungafamilj är fin och upplevs mäktig men egentligen har den ju inte någon större politisk makt än någon annan svensk. De har däremot möjligheterna att åka ut i världen och verkligen hjälpa till och göra nytta. Det är ju svinbra att de kan göra det. Dessutom har Per Gessle mer pengar än vad kungen har, så så jävla rik är ju inte kungafamiljen. Och om de inte fick pengar; hur skulle de då ha råd att kunna utmärka sig som kungafamilj?
SSU vill göra om slottet till studentbostäder och jag har för mig att deras uträkning slog på att ungefär 5000 studentbostäder skulle få plats där. Men saken är ju också så här; det skulle säkert kosta minst lika mycket pengar att bygga ett stort hus med 5000 studentbostäder som att bygga om slottet.
Om jag nu ska vara emot monarkin tror jag att jag behöver se att Sverige skulle tjäna på att ha en republik istället, och då är det en desto större politisk fråga som inte diskuteras tillräckligt mycket än.

Vad tycker du?
bloglovin
Shout it!

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0