Sluta skyll på media -media ansvarar inte för dina handlingar.

Jag pratade nyss med en kompis i telefon och av någon anledning föll han in på att prata om hur unga människor känner att de måste uppnå medias ideal som de kommunicerar ut i reklam. Jag är så oerhört trött på det här eviga tjatet där man klandrar media för att göra så att unga människor utvecklar anorexi och det ena och det andra. Jag minns att det till och med stod i min hemkunskapsbok att reklam gör sådan påverkan, och det händer att vuxna människor säger precis samma sak.
Jag läste media på gymnasiet och känner mycket väl till medias påverkan på människor. Jag vet att man har speciella knep för att man ska bli sugen på coca-cola när reklamen går på tv, jag vet hur man gör en produkt intressant och hur man sänder budskap. Jag vet samtidigt att medias största roll är att informera samt sälja. Det är dessutom skillnad på information och reklam.
Och visst påverkar media alla. Man kan inte säga att man inte blir påverkad av media för om man inte blir det måste man bo mitt ute i ingenstans utan något att läsa, ingen radio, ingen tv... ingenting. Och alla påverkas av media om det så är om en tragisk nyhet eller om ett par skor, eller coca-cola. Men man kan välja hur mycket media ska påverka en. I med att vi läste mediekunskap och mediekommunikation utvecklade vi som läste media ett kritiskt tänkande mot media. Man måste tänka på vad det är för budskap man tar in, för man tar in tusentals varje dag.
Min vän säger att det finns många som inte utvecklar ett kritiskt tänkande och att det beror på ens uppväxt, vart man kommer ifrån. Jag anser att alla kan ta till sig ett kritiskt tänkande för alla kan ifrågasätta allt -man kan om man vill. När media får som mest skit handlar det om att någon är upprörd över de smala modellerna i reklamen samt i modetidningarna. Jag tänkte reda upp det här lite nu. För det första ser inte branschen ut som så att media själva väljer modellerna. Tv4, Kanal 5, Tv3 etc väljer ju inte modellerna som är i reklamen på deras reklampauser utan det är snarare reklambyråer eller helt enkelt företagen själva som har valt modeller. Men samtidigt måste man ifrågasätta vart modellerna kommer från; jo oftast modellagenturer. Sen kan man inte skylla allt på modellagenturer heller, eftersom de tar bara in modeller som de tror får jobb. Man kan säga att de är en butik och de köper bara in varor som de tror är eftertraktade och definitivt kommer bli sålda. Från allra första början är det egentligen kanske designers som väljer deras modeller - är det inte så? Det är designerna som vill ha deras kläder uppvisade och självklart har de krav på hur dem som ska visa upp kläderna ska se ut. Det är alltså helt fel att beskylla media för detta. Det media gör är att informera och sälja något vidare. De är ett mellanled mellan designer/företag och konsument.
Varför måste de ha så smala modeller då? Ja, det kan man ju fråga sig. Men om jag inte gjort kläder för plusmodeller hade jag ju heller inte använt mig av en plusmodell. Jag hade inte använt en överviktig person bara för att slippa kritiken utan jag hade använt mig av smala människor som kläderna skulle se bättre ut på. Detta gör man för att få ett bra helhetsintryck, för att se hela kläderna, inte för att diskriminera överviktiga människor. Och om jag jobbade på en reklambyrå, skulle göra en fotografering och fick in kläderna som skulle användas.. Om kläderna är i storleken 34-36 är det väl bäst att jag använder en modell som kan bära det?
Det finns dem som säger att media skapar ett ideal med att använda sig av smala modeller. Som sagt, det är inte dem som står för modellerna utan jag skulle hellre säga att det är modebranschen som gör det. Men man kan heller inte säga att det är media som skapar idealen, de bara kommunicerar ut dem. Vad som skapar ideal beror ju på vilken tid vi lever i, våran historia, vår kultur, hur stark religionstillhörighet vi har och allt runt omkring det där. Om vi inte levde i olika kulturer i världen kanske vi skulle ha samma ideal, vem vet?
Vad jag vill ha sagt är att man inte kan skylla allt på media. Man kan inte säga att unga flickor utvecklar anorexi för att dem sett så oerhört många smala tjejer på bild utan man måste se till andra branscher och andra ideal vi har i samhället. Man behöver inte låta sig matas av allt utan man måste ha ett kritiskt tänkande, ifrågasätta och dessutom måste man ha ett självförtroende och en självkänsla. Det håller inte i längden att säga att media är skit och skylla alla sina handlingar på media, för det är bara en själv som är ansvarig för sina handlingar. Om inte media fanns hade man märkt idealen på andra sätt -exempelvis bara att gå ute på gatan och upptäcka att majoriteten är smala.
Om man ska klaga på att media bara visar smala människor, klagar man inte i stort sett på att det finns just smala människor då? Ska jag må dåligt för att jag är en av dem som har jättesvårt att gå upp i vikt?
Och man ska vara smal för då lever man hälsosamt. Jag säger inte att man ska vara lika smal som om man hade en ätstörning, men hur hälsosamt är det att vara tjock? Hur länge lever man då? Hur vore det om media sände ut massa budskap om att man ska vara tjock? Hade vi äcklats eller hade vi fallit offer och blivit tjocka?
Sist men inte minst; om man stör sig så oerhört mycket på detta, om man anser att det är ett samhällsproblem - varför gör man inte något större åt det då? Sitt inte hemma och klaga på saker ni inte vet något om, tänk längre och om ni fortfarande stör er: gör en egen tidning som bara visar modeller utifrån ett ideal du tycker om.
bloglovin
Shout it!

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0