Me and the books.



Jag har alltid tyckt om att läsa. När jag var liten läste jag jättemycket hästböcker och särskilt från serierna Stallkompisar, Tävlingsryttarna och Klara (dock tyckte jag aldrig om Klara). Jag prenumererade på Pollux och läste nästan aldrig böckerna därifrån men fastnade för CD-boken EKo från förr. Självklart har jag läst andra böcker men förr läste jag bara hästböcker. Senare kom jag till att få upp ett stort intresse för musikhistoria och läste bland annat om svensk punk och Sid Vicious. Nu på senare har jag nästan bara läst mer religionskritiserande (ifrågasättande) böcker -exempelvis Om Gud eller Vems islam (som kanske snarare ifrågasätter fördomarna mot islam än islam i sig).


Innan det här året hade jag i princip slutat läsa. Jag var så trött på att skolan "tvingade" mig att läsa böcker som jag inte ville läsa och jag är 99% säker på att Oliver Twist är en av de böcker som gjorde att jag tvärvägrade. Jag tycker inte att Oliver Twist är en bra, välskriven bok. Jag avskyr Oliver Twist. Men i alla fall. Det här året hände det något. Jag skulle köpa en bok till min pojkvän som försenad julklapp och fick själv syn på boken "Gud vill att du ska dö". Boken bara stod där framför mig, skrikandes "LÄS MIG, LÄS MIG!!!". Och jag var tvungen att köpa den. Och jag läste den. och även om boken inte är särskilt välskriven lärde jag mig så mycket att den har kommit att påverka mig extremt -hur kan ni läsa här. "Gud vill att du ska dö" öppnade mina ögon för religion. Nej, jag blev inte troende -har aldrig varit - MEN jag insåg att jag ville lära mig mer om islam och tvätta bort alla fördomar man har fått från den såväl amerikanska som svenska propagandan och lära mig om islam, på riktigt. Jag började därför intressera mig för all religion. Så i februari, runt Göteborg Horse Show, fick jag syn på en bok om Thåström. Det finns nästan inga böcker om Thåström och jag var bara tvungen att ha den. När jag gick vidare längst gatorna i Göteborg hittade jag ännu fler böcker jag ville ha. Jag hittade Jonas Gardells "Om Gud" och "Om Jesus". Den dagen kom jag att ha handlat böcker för 500 kronor. Jag hade inte läst på flera år.


Efter att jag öppnat världen för böcker igen köpte jag på mig fler böcker. Jag har ännu inte läst alla -dock har jag börjat i smyg på allihop. Jag har "fångad av hakkorset" (som tyvärr är lite tråkig) och "Che" väntades i bokhyllan. Och nu idag, när jag var i Solna Centrum, tänkte jag nyttja mitt presentkort på Akademibokhandeln. Från början ville jag bara köpa saker till skolstarten och visserligen blev det ett pennskrin, två suddgummin och en pennvässare. Men visst kom jag även hem med böcker. Ta 4 betala för 3. Självklart.

Böckerna jag kom hem med:
- Dexter - Hängiven Hämnare (Jeff Lindsay)
- Welcome to the Djungle - Legenden om Guns n' roses (Stephen Davis)
- Jesusskrifterna (Michael Baigent)
- Keith Richards (Victor Bockris)


Som de flesta vet älskar jag Dexter. Den här boken är den andra i bokserien och böckerna skiljer sig verkligen från serien. Därav att jag måste läsa! Guns n' roses har alltid varit en ikon för mig för en tid jag vill ha levt. Alltså, ja jag levde när de var som bäst men jag fick inte leva med dem på det vis jag skulle velat. Dessutom älskar jag Sweet child o'mine. Jag har aldrig lyssnat på Rolling Stones värst mycket - det är faktiskt inte förrän på senare år som jag tyckt dem är helt okej. Men vem är inte intresserad av Keith Richards? Och så har vi Jesusskrifterna. Varför? Jo, den här boken verkar jätteintressant. Den handlar om misstankarna om att Jesus var gift, om att han egentligen inte överlevde korsfästelsen osv. Jag läser allt sådant, haha.


Egentligen hade jag gärna läst Stephen King. Jag älskar filmerna som baseras på hans böcker, exempelvis Lida. Men det har aldrig kommit mig för. Måste skärpa mig.


Vilken sorts böcker föredrar du?
bloglovin
Shout it!
Tyckt av: Amanda

sv : Självklart! men kan du skicka din msn istället så jag kan skicka bilder genom hotmail? :)

2010-08-19 @ 23:40:16
URL: http://typamannduuss.blogg.se/
Tyckt av: Karin

Åh jag läser ju nästan allt :) Igår hittade jag en ny Stephen King, Under the dome. Köpte dessutom del 4 och 5 i Sookie Stackhouse (True Blood). Är inne i en period av mycket vampyrböcker helt enkelt ;) Jag gillar också moderna nordiska författare, t ex Erlend Loe, Peter Hoeg, Linn Ullman. Gillar Nick Hornby och Douglas Coupland mycket också. Böcker är fantastiska tidsmaskiner!

2010-08-20 @ 08:21:42
URL: http://tonsa.blogspot.com

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0