Studentliv.

Som de flesta vet studerar jag journalistikvetenskap vid journalisthögskolan här i Stockholm. Det gör jag direkt efter gymnasiet och på så vis är det väldigt skönt att inte ha varit utan studier i flera år innan man pluggar på universitet för då är jag ju ändå van vid att plugga. Jag har dessutom fördelen att jag under trean skrev en hel del rapporter och redan är inne i det tänket. Det finns en skillnad mellan gymnasiet och universitet för mig. Under gymnasiet hade jag i princip nästan inga böcker alls utan levde på föreläsningar och powerpoints, och nu förväntas jag läsa ett flertal böcker till varje kurs. Det är ganska kämpigt för mig, för jag tycker inte om att läsa något jag känner mig tvingad till. Å andra sidan var det mitt val och ingen annans att plugga vidare.

Ibland tycker jag att böckerna man läser är oerhört meningslösa. Igår läste jag i min pågående bok om företaget Boxers kanalutbud, och jag förstår inte alltid grejen med varför jag ska läsa just det. Majoriteten av sakerna jag läser har jag nytta av, men ibland förstår jag inte hur författarna tänker.


Och på fredag har jag min första tenta. Jag har bara haft en enda tenta i hela mitt skol-liv förut men jag tycker knappt att det räknas. Jag har ingen aning om hur mycket siffror och statistik jag bör hålla koll på, hur länge jag kommer behöva sitta där och hur hårt pressad jag ska känna mig. Jag har ett antal böcker att hinna läsa tills dess och nyligen somnade jag i en bok som jag har lyckats somna i flera gånger förut. Är det någon som har en bra strategi gällande läsningen? Eller hur jag ska förbereda mig inför tentan överlag?



För övrigt är universitet ganska roligt. Det känns som på film när man sitter i de stora salarna och lyssnar på en professor som nämner mycket intressanta saker, och det känns akademiskt att anteckna på macbooken. Det bästa av allt är att jag inte behöver vara i skolan mer än två-tre timmar varje gång jag är där och där efter kan jag gå hem eller sticka till jobbet. Det tråkiga är att jag fortfarande inte har fått pengar från CSN. Som att det inte redan suger att vara fattig student - det är ännu värre att vara fattig och nyinflyttad i en sådan stor stad som Stockholm. För det första kan jag ju inte direkt hitta på något och jag får leva på min pojkvän, för det andra så vill jag hela tiden shoppa shoppa shoppa. Men i den här staden måste man vara först. Annars tar någon annan plaggen ifrån dig.
bloglovin
Shout it!
Tyckt av: Elin

Mitt bästa tips är att plugga på gamla tentor! På mitt universitet finns det i alla fall ett arkiv dit man kan gå och köpa gamla tentor billigt. Så kolla upp om du också kan skaffa det på något sätt! Oftast så brukar det ju vara ungefär likadana frågor varje år.. Och så får du ju en bild över hur tenterna ser ut ungefär, så att du är väl förberedd.

2010-09-27 @ 20:08:15
URL: http://elinenenensblogg.blogg.se/

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0