Reportrar utan gränser

Godmorgon! Egentligen behöver jag inte vara vaken nu, det hade räckt att gå upp och fixa mig om si så där 25 minuter. Men jag tog ändå datorn i högsta hugg. Jag har varit vaken i ca 36 minuter och redan lyckats bli medlem i Reportrar utan gränser. Det var i och för sig något jag funderade på redan igår men jag såg nu att det var gratis för studenter, så jag kan inte direkt klaga. Reportrar utan gränser arbetar med press- och yttrandefrihetsfrågor. De flesta känner till Dawit Issak, journalisten som fängslades i Eritrea. Han jobbade för en tidning som hette Setit och var en del av den fria pressen som publicerade 15 politikers kritik mot regeringen. Därför fängslades Dawit Isaak med nio andra journalister, han fångatogs från sitt hem 23 september 2001 och har ännu inte släppts.


Varför det uppmärksammades så mycket i Sverige är just att Dawit Isaak bodde många år i Sverige. Han flydde från Eritrea när han var barn och kom till Sverige, och när det var lugnare i Eritrea återvände han. Reportrar utan gränser har uppmärksammat Dawit Isaaks fall oerhört men kämpar lika mycket för andra journalister och fotografer som hamnar i samma situationer. Det är i länder som inte är för det fria ordet och som censuerar mycket av deras innehåll som tar journalister till fånga.

Jag har alltid varit emot censur, jag är för fri pressfrihet, yttrande- och tryckfrihet. Därför gick jag med.


bloglovin
Shout it!
Tyckt av: Karin

Åtminstone när jag pluggade var det dessutom gratis för journalistikstudenter att vara medlemmar i Journalistförbundet (har jag för mig att journalisternas fackförbund hette...). RIKTIGT bra, man får deras tidning som är bra och jag tror att man åtminstone då fick ett pressleg också, visserligen ett som det stod student på men det var bra att ha!!

2010-09-01 @ 11:15:11
URL: http://tonsa.blogspot.com
Tyckt av: Johanna

Hej hej :)



Du känner inte för att vara med i min fototävling? :D

isf klicka här: http://yoshnacool.blogg.se/2010/september/tavling-speciella-tillfallen.html

2010-09-01 @ 16:49:12
URL: http://yoshnacool.blogg.se/
Tyckt av: Amanda - Annasdotter

nä usch pudlar gillar jag inte ;) haha!

ja, det är ju skitbra att dom är allergivänliga :D



agility vcerkar ju skit roligt! kram

2010-09-01 @ 18:23:32
URL: http://annasdotter.blogg.se/

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0