Fortfarande skillnad på kameror.

Har upptäckt att många fotobloggare lägger upp den här videon och diskuterar mycket om att det är fotografen som ska stå för att bilden blir bra, inte kameran.
Jag håller med dem. Om man inte kan hantera en kamera, särskilt en systemkamera, spelar det ingen roll hur dyr kameran är eller vilka funktioner den har. Men i videon nedan, där man fotograferar med en iphone, har man extremt bra studioljus. Normalt sett blir mobilkamera-bilder så kontrastlösa, men med en ljussättning kan man ju själv skapa kontraster.
Jag tänkte berätta varför det finns dem som använder sig av de dyra kamerorna. För det finns ju självklart en anledning till varför proffsen använder dyra kameror och inte går runt med iphones.
Dock kan jag inte försvara modefotograferna, eftersom de uppenbarligen kan fota i studio med iphones haha. Nej, men självklart använder de så bra kameror som möjligt eftersom de vill ha så hög upplösning som möjligt. Dessutom kan de behöva samma sorts kameror som sportfotograferna; snabba.
Jag fotar själv med en Canon 1D mark II N och det gör jag till stor del för att den är mycket snabbare än min canon eos 400D. En 400D tar 3,5 bilder/sekund medan min 1D kan ta upp till 8-9. Detta innebär att motorn är betydligt mycket snabbare och möjliggör för mig att ta bilden i just det ögonblick jag vill. Jag har försökt fota ridsport med min Canon 400D och jag kan säga att jag är betydligt mycket mer nöjd med bilderna jag tar med min 1D.
Till störst del betyder också objektiven stor roll. Men jag har fotat ridsport med samma objektiv (Canon 70-200/2.8) men med två olika kameror. Jag ska visa att det finns en viss skillnad;
(Ej redigerad)
Bilden togs under Stockholm Horse Show 2009
Utrustning: canon eos 400D, Canon 70-200/2.8 IS USM
(Ej redigerad)
Bilden togs under Göteborg Horse Show 2010
Utrusnting: Canon 1d Mark II N, canon 70-200/2.8 IS USM
Skillnaden man ser på bilderna är att den från Sthlm horse show är oerhört röd.
Har värre bilder att visa men de ville inte laddas upp tyvärr.
Stockholm Horse Show har inte sämre ljus än Göteborg Horse Show
(Globen vs Scandinavium) men ironiskt nog blir bilderna med 400D jätteröda.
Jag tror att kameran inte sorterar ut färgerna lika bra som 1D.
Jag föredrar att fotografera med lite dyrare kameror, även om mycket inte hänger på kameran.
Vad tycker ni?
bloglovin
Shout it!
Tyckt av: Amanda

Hejsan.Ville bara skriva att du ha en grym blogg, och att du borde ge nån gång i veckan en liten fotokurs för oss läsare:D olika grejer varje vecka?skulle varit grymt, ja håller på att försöka lära mig min systemkamera, går sådär med ISO, exponering, slutartid och allt.

2010-07-22 @ 13:29:35
Tyckt av: Malin

det kan jag absolut göra!

2010-07-22 @ 13:48:49
URL: http://newyorkneversleeps.blogg.se/

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0