om redigering



När folk hör ordet "photoshop" tänker de på magin som används till alla mode- och reklambilder för att få bort finnar och ojämnheter, och en metod som gör att man ser smalare ut på bild -eller tjockare i skvallertidningarna. Photoshop har många finesser och det är ett extremt stort program -det finns massor man kan göra i photoshop. Men att retuschera är inte allt och många använder photoshop till annat -som vanlig grundredigering.
Jag föredrar själv att arbeta i photoshop men är trött på att folk ser på photoshop som något som sänds från himmelen. Visst kan det skapa magi i vissa ögon men det finns mycket man kan göra i andra redigeringsprogram. Photoshop är inte allt. Och hur mycket behöver man redigera sina bilder -egentligen?



För många gånger har jag hört "men det är photoshop!" eller "hon har photoshop!" som om photoshop är det enda medlet som gör att en bild blir bra. Man kan göra mycket utan photoshop och jag tror att amatörer och icke-fotografer väldigt ofta glömmer bort det. De inser inte att man kan ha ett billigare program och ändå uppnå i princip samma resultat. Photoshop är det bästa verktyget för retusch -men måste en bild tuschas för att vara bra?



När Rebecka var här fotograferade jag ju henne i Gamla Stan. Jag tänkte berätta hur jag tänker redigerar mina bilder - i photoshop. Men hur jag inte använder retusch.


Med ett så ljusstarkt objektiv som Canon 50/1.8 II ser jag också alltid till att ha en så stor bländare som möjligt. Då får jag in allt ljus jag vill ha. Orginalfilen ser inte så ljusstark ut jämfört med den redigerade bilden, men den innehåller fortfarande mycket ljus. En alldeles för mörk bild kan vara jobbig att ljusa upp men den här är perfekt.

Eftersom jag inte fotograferar i Raw (eftersom jag har en mycket gammal version av Photoshop) gör jag heller inget i Camera Raw -jag får göra alla redigeringar direkt i Photoshop. Jag grundredigerar alltid mina bilder på ett särskilt vis:

1. Det första jag gör är att ta en svart- och vitpunkt. Där man tar punkterna måste det vara riktigt svart respektive riktigt vitt. På så vis neutraliserar man ljuset,  och gör man rätt slipper man extrema färgstick!
2. Det nästa jag gör är att ljusa upp. Allt som oftast gör jag det bara genom kurvor (curves) men ibland drar jag också lite i det svarta och vita via nivåer (levels). Om jag vill ha ett område ljusare -eller mörkare- brukar jag göra det jag vill, använda kommandon cmd + i (på windows ctrl + i) och därefter använder jag penseln till området jag ville ha ljusare eller mörkare! Superbra!
3. Jag ökar kontrasterna (genom Brightness and contrast)
4. Försöker antingen tillföra eller ta bort färgstick - jag brukar göra porträtt lite varmare genom ett varmare lager!


Angående...
...skärpa är det något att rekommendera om man använder en stor bländare. Med en stor bländare kan det vara svårt att fixa skärpan. Jag har dock inte gjort det på bilden ovan.
...retusch är något jag mestadels bara gör i modebilder. Självklart kan jag göra det på mig själv, men jag gör det inte i alla bilder -och retusch är oftast väldigt överskattat.


Tips:
Alla bilder har mer eller mindre ett färgstick. Om bilden är kall (tonad i blått eller cyan) ger den ibland ett lite mer sorgset, deprimerande och kanske mystiskt uttryck medan en varm bild (tonad i oranget/rött/gult eller till och med brunt) ger ett kanske lite gladare intryck. Det är väldigt roligt att leka med färgstick för att få fram en viss känsla med en bild. Men det man kan tänka på är att också en svartvitt bild kan ha ett färgstick. Så som bilderna nedan. Det är samma bild -men visst kan de ge olika känslor?
bloglovin
Shout it!
Tyckt av: Anonym

Så då dras fotograferandet mer och mer ifrån själva fotandet och istället till redigerandet? Man behöver inte längre anstränga sig för att få till en känsla vid själva fototillfället, utan går in efteråt och lägger på något filter eller ändrar på några färgnivåer.

2010-08-21 @ 00:24:29
Tyckt av: fridah

sv: Mjo det är klart. Jag är nog ändå team-jackie om jag ska va ärligt. Vet inte riktigt om jag köper det här med att kissie BARA är en karaktär. & ja, jag tycker alexandra är sjukt omogen för sin ålder. Riktigt tramsig se bara som hon beter sig i Serien. Hon vågar ju knappt kolla på jackie. Tycker det är as kul att se hur osäker hon är egentligen! :D

2010-08-21 @ 01:06:11
URL: http://fridahvictoria.blogg.se/
Tyckt av: Sofie

Släng upp några printscreen, det blir lättare då :3

2010-08-21 @ 09:59:56
Tyckt av: Tove

Hoppas du har en kanonhelg i Skövde. Och det är grymt bra bilder här :)



Jag är totalt ointresserad av politik så har dålig koll på vilka som styrt Sthlm, men det är nog båda blocken om jag inte minns fel.



Mitt knä håller inte för att springa så jag får inte. Snart blir det iaf stallet. Se vad min muskelsträckning säger om det.



Charlie är känd för att vara farlig. Han siktar på en. Jag har inte gjort i ordning honom och var jäkligt snabb att få av grejerna när vi skulle in. Men han måttade en spark när jag bara kände på sadelgjorden i manegen.



Tycker de medryttarhästar du hittar är dyrare än ridskola :P



Vadå fanatiska? Spelar ingen roll vilken stad man är ifrån. Man håller på ett lag och vill det ska gå bra för dem, inte för nåt annat. (Dock är göteborgare snällare mot andra lag från samma stad än sthlmare).



Kommer upp igen om tre veckor för en återträff, får försöka hinna med stallet då.

2010-08-21 @ 10:12:55
URL: http://www.themptander.se
Tyckt av: T O V E K J A E R R A N

Vet inte om det bara är jag... Men texten på blogg är omöjlig att läsa. Alldeles för litet :(

2010-09-29 @ 19:57:43
URL: http://tovekjaerran.blogg.se/

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0