You say in doubt we're fading out forgetting who we used to be

Jag minns första gången jag såg och hörde Sum 41. Okej, jag minns inte mer än reklamen för deras andra album Does this look infected? på ZTV (eller var det TV 3?) och musiken som strömmade ut, men jag minns det. Jag minns att jag tyckte att deras musik verkade så bra att jag bara någon vecka därefter gick till Skivlagret och köpte den. Jag minns att jag hade fått med mig min bästa vän Elin, som också skulle komma till att tycka om deras musik och även hon köpte en skiva. Jag minns att tjejen i kassan tog för mycket betalt och att jag senare var tvungen att gå tillbaka och få mer pengar tillbaka. Jag minns. Det var 2002.




© Copyright Malin Nilsson



Sum 41 kom att betyda mycket för mig. Jag var bara 11 år när jag började lyssna på dem och jag kom till att bli som ett avvikande UFO för mina grannar och klasskamrater. Ni förstår -mina klasskompisar lyssnade fortfarande på det alla andra lyssnade på, de hade liksom inte utformat en egen musiksmak och de lyssnade på det som sändes på radio. När jag bad min lärare om att få spela Does this look infected? på idrottslektionen bad mina kompisar om att få stänga av musiken för "de fick ont i huvudet". De kunde inte riktigt förstå sig på musiken. Det var inte förrän några år senare som några av dem kom till att acceptera Sum 41 men fram tills dess var jag kanske ett slags konstigt fenomen som kunde vara fan till dem.

Sum 41 har gjort att jag har träffat folk via nätet. Jag har själv haft en av de största Sum 41-klubbarna på Lunarstorm, som jag dock tog över av min dåvarande pojkvän -som jag hade träffat via klubben. Självklart mötte jag många andra och Sum 41 har knyt mig samman med andra människor IRL också -självklart. Det är ju så -music connects people. Till och med kallade jag mig för Still_waiting_ på Lunarstorm. Men Sum 41 har kommit att betyda mycket mycket mer för mig:

Med Sum 41 började jag självklart lyssna på mycket annan musik överlag, men jag utvecklade också en personlig stil. Redan när jag gick i sexan sminkade jag mig med riktigt tjocka kajalstreck under ögonen. Jag tycker fortfarande om det, men som sagt betraktades man som ett UFO. Att stå kvar och säga "det här tycker jag om, det här ska jag lyssna på" och kunna säga "det är så här jag ser ut, live with it" stärkte mig jättemycket och gav mig den självkänsla jag har idag. Under högstadiet hjälpte Sum 41:s musik mig enormt på så vis. Inte just för det med självkänslan utan de förstod mig. I alla låtar kunde jag höra och känna att de förstod eller att jag förstod dem. Jag kände att deras musik hade mening jämfört med all annan musik alla andra lyssnade på. Jag såg ingen mening i Britney Spears popmusik utan jag fann alltid mening i mina älskade Sum 41-låtar.

Jag kunde alla Sum 41:s låtar utantill. Alla. Och när jag hamnade i en situation -oavsett om jag mådde dåligt, bra eller var frustrerad eller liknande - kunde jag få någon av deras texter i huvudet. Jag kunde komma hem och lägga mig på golvet och lyssna på låtar som Some Say och Pieces. Bara för att få andas. Jag kunde -och kan fortfarande- lyssna på Hooch, Mr Amsterdam och Hyper-Insomnia-Para-Condriod (självklart kan jag hela titeln utantill) när jag inte kan sova -för det gör något med mig. Jag kan inte förklara det men jag identifierar mig så oerhört mycket med Sum 41. Jag är dem -så känns det i alla fall.


Självklart har jag velat se dem live precis som alla andra. Självklart har dem inte kommit. Självklart har jag hunnit tröttna på dem. Men vet ni vad? Man ska aldrig sluta hoppas. De kommer till Sverige i november. Till Malmö, Stockholm och Göteborg. Innerligt är jag överlycklig, även om jag inte verkar så. Jag har väntat så länge. De kommer bara till småställen, och det gör mig grymt besviken. Men jag vet att vi är många själar där ute som vill se dem. Som känner som jag har gjort. Som kanske inte älskar dem lika mycket idag men som älskade dem då. När hela livet handlade om Still Waiting, The Hell Song, Over my head och Handle This. När man skrattade åt Makes no Difference och In too Deep, och då man och älskade Fat Lip. När man kände att Pieces var en låt man verkligen behövde. Jag vet att ni finns. Ni måste gå och se Sum 41. Det måste bli stort - de måste komma tillbaka. JAG HAR VÄNTAT I ÅTTA ÅR.



Och JA det är sant! SUM 41 KOMMER TILL SVERIGE
Och tänk så här; om vi vill att de ska komma till de stora arenorna, komma tillbaka så måste vi gå. Vi måste vara många. Och jag hoppas hoppas att vi är det.





Mina favoritlåtar: Still Waiting, Hell Song, Over my head, Hyper-Insomnia-Para-Condriod, Pieces, Some Say och Handle This. Vilka är dina?
bloglovin
Shout it!
Tyckt av: my

okej, vad bra! :)

jodå min dag har vart bra.. händer imorgon?

kram

2010-08-18 @ 22:46:23
URL: http://mywahlen.blogg.se/
Tyckt av: my

ja. älskart! :)

okej, låter trevligt! vet inte än, inga planer ;) kram

2010-08-18 @ 22:52:07
URL: http://mywahlen.blogg.se/
Tyckt av: sara

sv; tack så mycket!

2010-08-18 @ 22:53:42
URL: http://saraaalindqvist.blogg.se/
Tyckt av: FOTOGRAF Anton

yes ;)

2010-08-18 @ 22:55:36
URL: http://fotografanton.blogg.se/
Tyckt av: my

precis hihi :)

2010-08-18 @ 23:38:51
URL: http://mywahlen.blogg.se/
Tyckt av: Tove

Härligt att du e frisk.

Tror mer att glass bedövar än gör dig frisk.



Mamma säger att jag hade fri sjukvård tills jag fyllde 18. Jag kommer inte ihåg.

Springa är jobbigt :P Mitt knä håller inte ens.



Charlie är livsfarlig på marken. Han sparkar och får stå i gången och är farlig ändå. Så jag tänker itne göra i ordning honom.



Jag ska kolla upp det där. Men känner inte till nån som har häst. Alltid varit ridskola för mig. Men det är inget du vill igen?



Jag var på fotboll i söndags, då lirade Bajen. Aldrig att jag betalar för att se äckliga Djurgården möta BP.

Folk jag inte hunnit träffa som jag gärna sett. Och lite annat smått å gott. Åka till gamla stallet igen och se hästarna som är tillbaka efter betet.

2010-08-18 @ 23:40:05
URL: http://www,themptander.se
Tyckt av: Linda

sv: jo den där på tv3play m 3blogg tjejer anna osv

2010-08-19 @ 00:13:29
URL: http://lindah1.blogg.se/
Tyckt av: Natalie

edt var mkt!! :O

2010-08-19 @ 09:25:16
URL: http://natella.blogg.se/
Tyckt av: CAMIE

SV: Precis! Jag kommer glömma ;D Minns inte ens när det skulle gå? xD

2010-08-19 @ 10:23:05
URL: http://camillahart.blogg.se/
Tyckt av: amanda ~ annasdotter

jo, jag får väl göra det nån dag då :) haha, bara svårt att veta hur jag ska srkiva de ;p höhö

2010-08-19 @ 11:26:25
URL: http://annasdotter.blogg.se/
Tyckt av: Linda

sv: ja precis, jo alla var bloggare

2010-08-19 @ 12:10:26
URL: http://lindah1.blogg.se/
Tyckt av: Linda

sv: ja precis, jo alla var bloggare

2010-08-19 @ 12:10:26
URL: http://lindah1.blogg.se/
Tyckt av: amanda ~ annasdotter

Ja det finns självklart riktigt bra fotobloggar! men det är precis som du sa där, att folk tror att dom är kungar på fotografering bara för att dom har en systemkamera ;) hoppas bara att nån orkar läsa det, hehe

2010-08-19 @ 12:12:14
URL: http://annasdotter.blogg.se/
Tyckt av: helena

Skoluppgiften var att beskriva sig själv och då ville jag ha med konsertbilder :) men jag ska också ta ett självporträtt som jag inte får redigera vilket är jätte svårt! haha



Jag tycker hemsidan är jätte fin och skulle själv vilja ha något liknande! Har du gjort den i dreamwearver?



hur ska alla som vill se sum 41 få plats på brewhouse? :O

2010-08-19 @ 12:15:24
URL: http://helenaberg.blogg.se/
Tyckt av: Ida we

Tyckte faktiskt att det sög rätt rejält (toppbloggarna) Inte oväntat.



Gillar ditt inlägg! Kul att läsa om sånt här, musik och personligstil/smak betyder också grymt mycket för mig. Dock så dröjde det rätt länge innan jag sket i allt vad radio innebär, ända tills åttan. Men du vet, många stannar ju där betydligt längre.



Har faktiskt nyss börjat lyssna på Sum 41, inte tillräckligt för att ha nån favoritlåt but still. Men vet du vad. Det är ju små spelningar som är bäst! Mer intimt! Man kommer liksom närmare dem (var nyss och såg All Time Low) och när man är längst fram så är man verkligen längst fram, inget 2 meters dike mellan scenen och publiken då inte. Who knows, nån av dem kanske går ut i publiken :)

2010-08-19 @ 21:53:10
URL: http://idawe.blogg.se/

Shout it!

Namn:
Kom ihåg

E-post:

URL/Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0